Wszystko co musisz wiedzieć (ale boisz się zapytać)
Spliter antenowy CB radio / FM - zasada działania
Niniejszy artykuł dotyczy spliterów CB/FM Zetagi DX27 oraz RM MIX 27.
Spliter CB/FM umożliwia podłączenia radia CB oraz autoradia (radia samochodowego) do jednej anteny CB.
Jest szczególnie przydatny w przypadku, gdy antenę CB montujemy w miejscu fabrycznej anteny radiowej FM.
Dzięki spliterowi możemy jednocześnie korzystać z CB radia oraz autoradia wykorzystując jedną antenę na pasmo CB.
Urządzenie, zgodnie z jego nazwą, dzieli pasmo użytkowe anteny.
Pasmo 26-28MHz przenoszone jest przez wyjście radia CB (wtyk UC1), natomiast pasmo odbioru radiowego FM jest przez wyjście autoradia (standardowy wtyk anteny samochodowej DIN).
W przypadku, gdy autoradio posiada wejście antenowe ISO, należy zastosować przejściówkę.
Specjalistyczne serwisy zajmujące się montażem samochodowych instalacji antenowych mogą również przylutować istniejący przewód antenowy do splitera i umieścić urządzenie w wygodnym miejscu np. przy antenie CB.
Spliter jest urządzeniem pasywnym i nie wymaga zasilania.
Maksymalna moc przenoszonego sygnału CB jest jednak ograniczona i wynosi ona 50W w emisji AM/FM oraz 100W PEP w emisji SSB (standardowe CB posiada 4W mocy wyjściowej AM/FM, więc nie jest to problem).
Uwaga! Ważna informacja - najczęstsze źródło problemów ze spliterami CB/FM.
W przypadku niektórych pojazdów wyposażonych fabrycznie w aktywne anteny FM (zawierające wzmacniacz antenowy wbudowany w podstawę anteny), po wymianie anteny FM na antenę CB ze spliterem, może wystąpić pogorszenie czułości autoradia i zanik odbioru niektórych dalszych stacji.
W takim przypadku wymagane jest włączenie dodatkowego wzmacniacza antenowego między wyjście FM splitera, a wejście antenowe autoradia.
W takim przypadku do wzmacniacza należy również podłączyć zasilanie.
Wzmacniacze takie najczęściej posiadają standardowe gniazdo i wtyk antenowy DIN.
Sprawdzone splitery bardzo dobrej jakości dostępne w naszym sklepie KONEKTOR5000.PL:
73!
Konektor